Thursday 16 June 2011

A JOURNEY TO REMEMBER (part 2)


IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL

peace be upon u peeps and hi (^_~)

Dalam pukul 10.30 am (waktu Dakha), aku dan yang lain2 turun ke lobi hotel untuk berkumpul sebelum naik van untuk round the capital of Bangladesh, Dakha. Lawatan ni bukan wajib untuk semua. Lama jugak la menunggu di lobi tu sebelum 2 buah van sampai. Setiap van tu muatannya lebih kurang untuk 10 orang penumpang termasuk seorang driver. Perjalanan nak keliling bandar Dakha sesungguhnya dan teramatlah ADVENTUROUS. Sebelum  memulakan perjalanan, kitorang tukar ringgit Malaysia (RM) ke nilai TAKKA. Untuk trip tu, each person perlu bayar RM25 which is equivalent to 500 takka dan aku tukar lagi RM20=400 takka untuk jalan2. Sounds big right..? ^_~
Actually RM1 = 16 takka


(500 takka = RM25)

The journey began. Aku dan family naik van putih yang mana van tersebut hanya cukup untuk 10 penumpang dan 1 driver. GUESS what..??? the number of passengers were actually exceeded to 16 people. YA ALLAh.. i swear it was really, really, really and very very UNCOMFORTABLE..! however we tried to deal with it. Jumlah manusia dalam van tu jadi bertambah sebab 5 Bangladeshi yg kerja kat hotel tu pown ikut sekali. Aku pown tak paham asal diorang excited sangat nak ikut =_=" Bak kata abang ;

"Depa tak pernah tengok Bangladesh kot," dengan nada yang cukup SARKASTIK

Thanks to Allah because the van was supported with air-conditioner. At least, takde la rasa tertekan sangat selama berada dalam van yang cukup padat dan mampat macam sardin tu.

-mulanya ada 4 org kat depan-

-disebabkan kat depan sempit, sorang mat bangla ni usaha 
la tukar tempat ke belakang-

-akhirnya setelah berpenat lelah, beliau BERJAYA..adoyai..-

Dalam rancak lumba-melumba, selit-menyelit kereta, tetiba van merah (another van) berhenti kat tepi jalan. SUDAH..ape plak yang jadi ni..?? SUBHANALLAH..! TAYAR VAN TU MELETUP..! tayar hitam tu siap terkeluar daripada rim.LAILAHAILLALLAH..Memang dugaan betul. Ada HIKMAH la mat-mat bangla tu sebok nak ikut. 

-oohhhoooo betapa dasyatnye keadaan tayar van tu-

Perjalanan diteruskan. Tapi van tak berapa nak bergerak sebab jam yang sangat teruk. Bagus jugak takde traffic light kat sini. Kalau tak, lagi la tak bergerak kereta2 ni. Sepanjang perjalanan, aku perhatikan most of the buildings here tak siap sepenuhnya. Ateh kata :

"Mungkin ni long-term planning diorang. Kalau nak tambah bangunan senang jer sebab ceracak memang dah sedia ada,"

Disebabkan populasi manusia yang sungguh banyak dan padat,orang lintas jalan macam langkah longkang. Aci redah jer. Bukan tu saja, budak-budak termasuk bapak2 budak merayau atas jalan sambil menjual sama ada air, surat khabar @ timun. Memang sukar nak bayangkan situasi kat sana melainkan korang mengalaminya sendiri.

Van akhirnya berhenti di sebuah public park. Boleh dikatakan park ni macam tempat couple melepak dan tanah untuk homeless people. Abang kata nama taman tu TAMAN ASTAKONA. Aku sangat meragui kesahihannya. Yang aku pasti, nama taman yang abang aku kasi tu macam nama sebuah lagu which is TAMAN ASTAKONA. ok.sengal disitu.

-pintu masuk ke taman tersebut-

Next, kitorang dibawa ke sebuah restoran. Semua yang ikut terus cari nasi *terserlah perlu melayu disitu 
Nasib baik ada Nasi Beriani tapi kat sana ejaannya BIRANI. Lantak la, asal NASI.

-menu-

Abang > Kachchi Birani & Kabbab = 105 takka
Aku    > Chicken Birani & Kabbab = 105 takka
Ateh    > Kachchi Birani & Kabbab = 105 takka
Tok     > Chicken Birani & Kabbab = 105 takka
                                                                                      TOTAL  = 425 takka

Masa tu kat tangan aku hanya ada 375 takkajadi terpaksa tambah RM3 = 48 takka. Bila tambah still short 2 takka. Macam mana abang aku bagi cukup lagi 2 takka tu aku pown tak tahu.

Bab yang paling buat aku senak perut disebabkan gelak terbahak-bahak ialah bila kitorang try to communicate dengan diorang. Dah macam ITIK lawan cakap dengan AYAM. Kalau tak macam ITIK vs AYAM, macam AYAM BELANDA vs AYAM KATEK. Bahasa perantaraan sama which is English tapi desebabkan slang, masing-masing tak berapa nak paham apa yang cuba disampaikan. =P

to be continued...

No comments:

Post a Comment